
Lee Smith

By Lee
Smith
DECEMBER 4,
2017

Fusion
GPS Scandal
Implicates Gawker and

Gizmodo Media In Possible
Pay-To-Publish Scheme

A
court filing from the U.S. district court for DC shows that Fusion GPS
paid several

journalists and was paid by a media organization.

Court
filings released
last month by the House Permanent Select
Committee

on Intelligence suggest growing evidence of a pay-to-publish
scandal that may

shake large parts of the Washington press corps.

At
the center of the controversy is the Washington DC-based communications

shop Fusion GPS, which assembled and distributed the so-called “Steele

dossier.” It’s named after former British spy Christopher Steele, who is

believed to have authored the document alleging that Donald Trump and

members of his campaign colluded with Russia to win the 2016 election.
Steele

acknowledges that some of the dossier’s information is sourced to
Russian

officials, including a “top-level intelligence officer.”

In
its other Russia-related work, Fusion

GPS engaged in a media campaign

opposing a law targeting foreign nationals

across the globe for human
rights abuses.

In its advocacy against the Global

Magnitsky Act, a worldwide extension of

the U.S. legislation
imposing sanctions on

Russian officials and other figures

associated
with the Russian government

for their involvement in the detention and

death of Russian lawyer Sergei Magnitsky, Fusion GPS mirrored Kremlin

talking points.

Now
the court filing from the U.S. district court for DC shows that Fusion
GPS

paid several journalists, including three who reported on
“Russia issues

relevant to [the committee’s] investigation,” the House
Intelligence Committee

said in a court filing.

The
documents did not release the names of the journalists and media

organization.

https://thefederalist.com/author/leesmith/
https://thefederalist.com/2017/12/04/fusion-gps-scandal-implicates-media-possible-pay-publish-scheme/
https://www.scribd.com/document/365208275/Declaration-of-Scott-L-Glabe-Deputy-General-Counsel-for-the-House-Permanent-Select-Committee-on-Intelligence
http://thefederalist.com/2017/10/25/top-10-things-to-know-about-dossier/
https://www.congress.gov/bill/114th-congress/senate-bill/284
http://www.washingtonexaminer.com/fusion-gps-paid-journalists-court-papers-confirm/article/2641454


How
Fusion GPS Used Media Contacts
To
understand the role Fusion GPS played in promoting and distributing the

Steele dossier as well as the company’s work to undermine the Magnitsky
Act,

we’ll need a fuller account of Fusion GPS’s relationship with the
journalism

industry its principals left and then cultivated.

The
story starts at the Wall

Street Journal,
which is taking fire from

the rest of the profession, plunging the

paper
into what some have described as a

civil war between its traditionally
right-

wing editorial page and left-leaning news

desk.

“I
don’t know a single WSJ alum who’s

not agog at where that edit page is

heading,” tweeted former Wall
Street

Journal reporter Neil King, reacting to
a Journal editorial
calling for the firing

of Robert Mueller. “WSJ edit page has gone full
bats–t, now hosting an op-ed

suggesting Trump pardon everyone, including
himself,” tweeted former
high-

ranking Wall
Street Journal editor Bill Grueskin, now a
professor at the

Columbia School of Journalism.

When
the Journal’s
Kimberley Strassel wrote on the editorial page that plenty

of bombshells
are to come in the Trump-Russia narrative—about the FBI, the

Democratic
National Committee, and Fusion GPS—

Journal alums told Politico reporter
Jason Schwartz that was all crazy talk.

The real story, they suggested,
was that News Corp owner Rupert Murdoch

had whispered in Journal editor
Gerard Baker’s ear that the paper better

support Trump or else.

The Journal took
the unusual step of responding to
the Politico article,

chastising the publication for omitting key details—like the fact that
King is

now employed by Fusion GPS. “Mr. Schwartz,” the editorial
continued, “also

failed to point out that Mr. King’s wife, Shailagh
Murray, also a

former Journal reporter,
worked in the Obama White House. Perhaps Mr.

Schwartz understands that
this kind of political incestuousness is so routine in

Washington that
even to mention it would get him drummed out of the club.”

That
is, the Journal suggested

the Politicowriter
was in on a game whose

major players include Fusion GPS and

Democratic
operatives like Murray, in

which the press’s role is to credential the

https://twitter.com/BGrueskin/status/924810328747204608
https://www.politico.com/story/2017/10/30/murdoch-fox-mueller-trump-244333
https://www.wsj.com/articles/the-press-loves-fusion-gps-1509475567


fruits of Fusion GPS’s oppo research as

legitimate news stories.

“Our
reporting on Fusion GPS is

unrelated to where its employees used to

work,” Wall
Street Journal editorial page

editor Paul Gigot
wrote me in an email. “We think the story of Russian

meddling in the
2016 election is important, and where we differ with the rest

of the
press corps is that we think the story of Fusion’s ties to Russia and
the

Steele dossier, as well as the dossier’s influence on the FBI, are
also important

to investigate. Let’s get the full Russia story.”



Former
WSJ Reporters Now Push Russiagate Story
Fusion
GPS’s principals—Glenn Simpson, Peter Fritsch, Thomas Catan, and

King—are all Journal alumni.
Moreover, several other former Journal hands

employed throughout the Washington DC press corps to cover the
Russiagate

beat have teamed with the Fusion four. Because Journal alums
played a key

role not only in creating the Great Kremlin Conspiracy but
also in

disseminating it, it is natural that the Journal would
find itself in the middle

of the story. It appears its newsroom is still
influenced by the former staffers

driving the Russiagate story.

William
Browder, the driving force behind the Magnitsky Act, told me recently

about his experience with the Journal’s
newsroom and its relationship with

the firm four former WSJreporters
have founded. “When I was trying to get

journalists interested in a
story about the role Fusion GPS was playing in

trying to undo the
Magnitsky Act,” said Browder, “I found that the Wall
Street

Journal was one of the places where
Glenn Simpson and Fusion GPS were

deeply entrenched in the newsroom.” Wall
Street Journal editor Gerard Baker

did not
reply to a request for comment on Browder’s assertions.

The
Fusion GPS story doesn’t end with

the Wall
Street Journal. It only started

there. Recently The Daily Caller reported

on CNN reporter Evan Perez’s ties to

Fusion GPS,
showing photographs of

Perez with Fritsch and King, with whom

he shared bylines
at the Wall
Street

Journal before they went to Fusion GPS

and he moved to CNN. Perez had the lead

byline on CNN’s January 10,

2017 story that
broke how four U.S.

intelligence chiefs briefed incoming

president Trump
and outgoing President

Obama on the Steele dossier. The CNN

story made
no mention of Perez’s friends

and former colleagues who produced and

distributed the dossier that was the

subject of the story.

Former WSJ reporter
Adam Entous,

recently hired by
the New
Yorker, had the

lead byline on the Washington

Post article breaking
the newsthat Marc

Elias, a lawyer from the DC law firm Perkins
Coie, hired Fusion GPS to

http://dailycaller.com/2017/10/28/cnns-undisclosed-ties-to-fusion-gps/
https://www.wsj.com/news/author/1477
http://edition.cnn.com/2017/01/10/politics/donald-trump-intelligence-report-russia/index.html
http://nypost.com/2017/10/05/new-yorker-signs-pultizer-prize-finalist-from-washington-post/
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/clinton-campaign-dnc-paid-for-research-that-led-to-russia-dossier/2017/10/24/226fabf0-b8e4-11e7-a908-a3470754bbb9_story.html


compile an opposition research file on Trump
for the Democratic National

Committee (DNC) and the Clinton campaign.
After the story broke, New
York

Times reporters Maggie Haberman and Ken
Vogel expressed their

professional frustration on Twitter. They were
after the story, and someone

else nailed it.

“Folks
involved in funding this lied about it, and with sanctimony, for a

year,” tweetedHaberman.
“When I tried to report this story,” wrote Vogel,

“Clinton campaign lawyer @marceelias pushed
back vigorously, saying ‘You

(or your sources) are wrong.’”

So
how did the Post get
the Clinton campaign, DNC, or Elias to confirm the

story? There’s no
evidence they did. A former Clinton spokesman told the

paper he wasn’t
aware Fusion GPS was hired. A DNC spokesperson said the

new leadership
was not part of the decision-making. “Elias and Fusion GPS,”

according
to the Post report,
“declined to comment on the arrangement.”

That
leaves the firm’s principals as Entous’ most likely sources. Why?
Because

Fusion GPS and its principals had an interest in dumping
information to deter

the House Permanent Select Committee in
Intelligence from successfully

subpoenaing the company’s bank records
for evidence that Fusion GPS paid

journalists. “Entous,” said one
veteran journalist familiar with the national

security beat, “is tight
with Fusion GPS.”

https://twitter.com/maggienyt/status/922962880206647297
https://twitter.com/kenvogel/status/922955410327425027?lang=en
https://twitter.com/marceelias


The
network of
journalists who
take dossiers from
Fusion GPS is rich
and
deep.

Feeding
Friendly Media Anti-Trump Smears
Carol
Lee of NBC News is another WSJ alum.
At her new job she has worked

on Russiagate stories with Ken Dilanian, a
reporter Browder believes to
be a

regular and reliable purveyor of Fusion GPS-manufactured talking
points. In

September, for instance, Lee and Dilanian broke
a story about the June 2016

meeting between
Donald Trump Jr. and Russian lawyer Natalia Veselnitskaya,

which also
included Jared Kushner and Paul Manafort.

Lee
and Dilanian reported, “Two sources tell NBC

News that Manafort’s
smartphone notes from the

meeting included the words ‘donations’ in
close

proximity to the reference to the Republican National

Committee.”
NBC News was eventually forced to

walk back the story when it turned out
the word on

Manafort’s phone was “donors,” not “donations,” a difference
that nullified the

thrust of the story, which was to suggest that Russia
was funneling money

directly to the Trump campaign.

But
who fed Lee and Dilanian their story? It seems likely from the list of

people at the meeting that their sources included Veselnitskaya herself
and

another Russian at the meeting, Rinat Akhmetshin—who both had
partnered

with Fusion GPS to try to undo the Magnitsky Act on behalf of
pro-Putin

elements. Indeed, Simpson
met with Veselnitskayabefore and after her

meeting with Trump
Jr.—a meeting Simpson says he didn’t know about until

it was later
reported.

The
network of journalists who take dossiers from Fusion GPS is rich and

deep, which is how the company manages to seed so many stories around
the

media and make its money. Others whose tenure at the Wall
Street

Journal intersected with those of Fusion
GPS principals and who have filed

numerous stories on
the Trump-Russia narrative that originated with Fusion

GPS’s “Steele”
dossier include, among others, Devlin
Barrett and Tom

Hamburger of the Washington Post,
and Matthew
Rosenberg of the New
York

Times.

https://thefederalist.com/2017/10/10/u-s-media-help-russia-destabilize-united-states/
https://www.washingtonpost.com/blogs/erik-wemple/wp/2017/09/01/nbc-news-whiffs-on-russiagate-story/
http://www.foxnews.com/politics/2017/11/07/fusion-gps-official-met-with-russian-operative-before-and-after-trump-jr-sit-down.html
https://www.washingtonpost.com/politics/lobbying-activities-of-michael-flynns-son-being-examined-by-special-counsel-on-russia/2017/09/13/36c3c33e-980f-11e7-87fc-c3f7ee4035c9_story.html
https://www.washingtonpost.com/people/devlin-barrett/?utm_term=.6c047c14de52
https://www.washingtonpost.com/politics/at-least-nine-people-in-trumps-orbit-had-contact-with-russians-during-campaign-and-transition/2017/11/05/07c9993c-bf4c-11e7-959c-fe2b598d8c00_story.html
https://www.washingtonpost.com/politics/trumps-company-had-more-contact-with-russia-during-campaign-according-to-documents-turned-over-to-investigators/2017/10/02/2091fe5e-a6c0-11e7-850e-2bdd1236be5d_story.html
https://www.washingtonpost.com/politics/manafort-offered-to-give-russian-billionaire-private-briefings-on-2016-campaign/2017/09/20/399bba1a-9d48-11e7-8ea1-ed975285475e_story.html
https://www.nytimes.com/2017/10/31/us/trump-foreign-policy-advisers.html
http://www.cnn.com/videos/tv/2017/07/15/why-is-trumps-base-ignoring-collusion-story.cnn


With
the briefing,
Obama’s
intelligence chiefs
had re-
credentialed
Fusion
GPS’s oppo
research as a
news story.

Paid
Mouthpieces for Unknown Interests
Journalism
is hardly the only industry networked not just by the work it

produces,
but also the values and professional ethic it reproduces. Thus the

picture of the American news media that emerges from all this hush-hush,

buddy-buddy back and forth isn’t pretty.

Much
of the fourth estate, it seems, is a world of

Renfields, grotesque
courtiers gorging on scraps left

at the master’s table: reporters who
conceal the for-

profit sources that pay them and coordinate

campaigns of
political warfare with the partisan

operatives and intelligence
officials they’re supposed

to be reporting on; and editors who publish

conspiracies drawn from a platform for a Russian-

manufactured
disinformation operation furnished by

former colleagues advocating on
behalf of a pro-Kremlin interests to

undermine American law. Why have
they pushed a narrative based on a

dossier that they couldn’t verify?
Because they couldn’t abide the results of an

American election.

For
nearly a year most of the press—with the exception of Yahoo News

and Mother
Jones—held off from reporting on the dossier because they

couldn’t discern how much, if any, of it was true. It was Barack Obama
who

put it back in play when, as CNN reported, his four intelligence
chiefs briefed

the newly elected Trump in early January 2017.

“One
reason the nation’s intelligence chiefs took the extraordinary step of

including the synopsis in the briefing documents was to make the
President-

elect aware that such allegations involving him are
circulating among

intelligence agencies,” reported CNN.

No,
the point was to provide a pretext for a press that before the election
had

refrained from publishing the dossier to now put it out in the open.
With the

briefing, Obama’s intelligence chiefs had re-credentialed
Fusion GPS’s oppo

research as a news story. Now it was legitimate. Then
the feeding frenzy

began.



If
it weren’t for
the Trump-Russia
narrative, maybe
digital
subscriptions
wouldn’t have
surged at
the Timesand
elsewhere over
the last quarter.

Corrupt
Institutions Can’t Stop Corruption
Who
knows how editors and journalists justify to themselves promoting a

storyline based on a dossier that their journalistic ethics had
previously

rejected. Maybe they convinced themselves that the fate of
the American

press, or America itself, actually depended on promoting
the dossier to jam a

spike in Trump’s wheels. There was really no
telling what the mad, press-

hating tweeter-in-chief might do once in
office.

And
if it weren’t for the Trump-Russia narrative,

maybe digital
subscriptions wouldn’t have surged
at

the Times and
elsewhere over the last quarter. Sure,

it would be bad if the tables
were turned, and the

other side had a noble public servant of its own
like

Robert Mueller coming after Hillary Clinton on the

basis of some
“dossier” of hogwash that a Trump

donor paid $10 million for then leaked
to Steve

Bannon at Breitbart —but, well, that’s not happening.

Not this
time, anyway.

Journalists
can try to pretend that none of this actually happened, and that in

fact
they are all still the heroes of their own imaginations, bravely
fighting

Nazis and fascists. That the choices they made while playing
dress-up are fully

justified by Trump’s awfulness, even if they also
weakened the badly damaged

structures of an institution that for the
past century has been central to the

American form of government.

Our
political institutions, including the press, are designed to check the
power

that any one group accrues as a consequence of its sociological
dynamics, and

make it difficult for them to advance their narrow
interests, friendships, or

whims at the expense of the public. The
scandal that now threatens to put a

stake through the heart of the media
is that it may have been paid to publicize

what it knows and has known
for more than a year: The Great Kremlin

Conspiracy Theory is a hoax.

Lee
Smith is the media columnist at Tablet and a senior fellow at the Hudson

Institute.

http://investors.nytco.com/investors/investor-news/investor-news-details/2017/The-New-York-Times-Company-Reports-2017-Third-Quarter-Results/default.aspx

